Nästan 50 personer provade öl från Härjedalen
5 februari, 2018

Det var fullt hus när Härjedalsföreningen på söndagskvällen bjöd in till en kväll med öl, fotboll och musik. Nästan 50 personer hade samlats i centrala Stockholm när föreningen bjöd in.

Greger Thörn från Härjebrygg inledde kvällen med att berätta om bryggeriets historia och lära oss mer om öl. Bryggriet håller till i Gamla Konsum i Tännäs, och ölen bryggs av vatten från Tännån. Alla öl från Härjebrygg är ekologiska och hållbarhetstänket finns som en röd tråd genom hela rörelsen: man bjöd in byn att vara med – ”det är hela byns bryggeri” – och man skänker pengar till Myskoxcentrum.

Greger föreläser

Vi fick prova fem öl från Härjebrygg:

Öl

Den ljusa lagern Hå, Mellankröket som är en lager med 8% vete, Helags som är en amber ale och sedan myskoxarnas egen öl Härje (en American Pale Ale) och Lossen, Härjebryggs Indian Pale Ale.

Efter ölprovningen bjöds det på mer öl och dessutom en chark- och korvbuffé innan Tord Grip äntrade scenen. Den nyss fyllda 80-åriga fotbollslegenden berättade om sitt liv – som inleddes i Ytterhogdal – och svarade på frågor.

Korv

Tord

Baren fortsatte hålla öppet medan Rolf Larsson, ackompanjerad av Tord Grip, underhöll med musik.

Musik

Fler bilder från kvällen finns här, på föreningens bildsida.